Skip to the content
Menu

Vækststrategier

For iværksættere og virksomhedsejere står drømmen om at vækste deres forretning øverst på ønskelisten, fordi det ofte betyder stigende omsætning og fremgang i virksomheden.

Når du ønsker at vækste din forretning, så er det i mange tilfælde tæt knyttet til virksomhedens strategi og strategiudvikling. En vækststrategi handler nemlig grundlæggende om at lægge en strategi for virksomheden, der kan være med til at vækste forretningen og vinde markedsandele i markedet. En vækststrategi er vigtig, fordi den kan styrke virksomhedens position i markedet og sikre, at virksomheden ikke mister terræn til konkurrenterne.

Helt grundlæggende kan vækstmulighederne deles ind i to overordnede kategorier: Marked og produkt.

Skal din virksomhed udvide til nye markeder?
Ved denne strategi er fokus, at virksomheden ekspanderer til nye markeder med eksisterende produkter eller services. Vores anbefaling er, at du foretager grundige markedsanalyser af relevante markeder, hvor du afdækker potentialet for dem, og herefter beslutter hvilket marked, din virksomhed skal ekspandere til.

Eller skal din virksomhed vækste gennem nye produkter?
En anden vækststrategi er, at din virksomhed skal vækste ved at udvikle nye produkter, der skal sælges på nuværende markeder. Her er det en god idé at afsøge, hvor stor efterspørgslen er på markedet efter det nye produkt. 

En tredje løsning
Den tredje mulighed er, at din virksomhed udvider til nye markeder med nye produkter. Dette er også den vækststrategi, der er forbundet med den største usikkerhed, fordi virksomheden både skal fokusere på produkt- og markedsudvikling. For at minimere risiko kræver det et grundigt forarbejde, hvor virksomheden undersøger det nye marked og efterspørgslen efter det nye produkt.

 

Har du brug for hjælp til at klarlægge din virksomheds vækstmuligheder, og hvordan de kan realiseres. Kontakt os for en uforpligtende snak.

KONTAKT OS

Har du brug for hjælp til at klarlægge din virksomheds vækstmuligheder, og hvordan de kan realiseres?