Skip to the content
Menu

Organisering af startups

Når du som iværksætter starter en ny virksomhed op, skal du tage stilling til, hvordan startup-virksomheden skal organiseres. Det er nødvendigt for at kunne placere ansvar og fordele arbejdsopgaver.

I starten vil du som selvstændig iværksætter typisk varetage de fleste opgaver selv, men i takt med, at du ansætter nye og flere medarbejdere, skal du tage stilling til spørgsmål som: Hvem der skal udføre hvilke opgaver, hvem der har kompetencerne til at beslutte hvad, og hvem der skal have ansvar for hvem?

Du skal tage stilling til, hvilke områder du vil have en fastansat medarbejder til at håndtere, og hvilke du med fordel kan outsource. Her kan du fx overveje, om du skal have en intern bogføringsafdeling, eller om det bedre kan betale sig at lade eksterne specialister håndtere de administrative opgaver.

En god organisering skal være med til at lette din dagligdag og dit arbejde med din startup-virksomhed, så du kan fokusere på dét, som du er bedst til − hvad enten det er at sælge, idéudvikle eller noget helt tredje.

En god organisering kan være med til at sætte ekstra skub i din startup og rejsen som iværksætter eller selvstændig.

 

Sammensætning af medarbejdere

Mennesker er forskellige, og det samme er medarbejdere. Nogle tager naturligt lederskab, mens andre er mere tilbageholdne, eksekverende og følger trop. Nogle medarbejdere er meget strukturerede, hvor andre derimod er mere innovative. Vores erfaring er, at organisationer med fordel kan sammensætte deres team ud fra forskellige medarbejdertyper.

I en startup med et mindre antal medarbejdere er det vigtigt, at medarbejderne kan supplere hinanden. Men helt essentielt er det, at medarbejderne selv tror på startup-virksomheden og idéen bag. Der kan være mange bump på vejen i en startup, og det kræver, at dine medarbejdere er villige til at gå den ekstra mil for, at tingene lykkes. Derfor er det afgørende, at du får rekrutteret de rette medarbejdere.

Få gode råd om organiseringen af din startup

Du har måske styr på din strategi, dine planer og dine mål. Du skal dog som leder af en startup-virksomhed sørge for organiseringen, således at dette bliver udført og opretholdt på tværs af din nyoprettede organisation. Det er dit ansvar som iværksætter.

Vores rådgivere kan med udgangspunkt i deres store erfaring med danske organisationer og startups hjælpe dig med at få organiseret og sammensat din virksomhed, så du får det optimale ud af dine medarbejdere og deres kompetencer.

Kontakt os for et uforpligtende møde om, hvordan vi kan hjælpe dig med organisere og indrette din startup.

Esben Juul Hansen

Senior Manager

+45 4189 0454

KONTAKT OS

Har du brug for hjælp til at organisere din virksomhed?