Skip to the content
Menu

Registrering af virksomhed

Du har lagt en god forretningsplan for din virksomhed, og du har fået styr på din virksomhedsform. Du er nu klar til at registrere din virksomhed og dermed få den officielle start. Virksomhedsregistrering foregår digitalt på virk.dk.


REGISTRERING AF VIRKSOMHED - SKRIDT FOR SKRIDT

Du står måske med mange spørgsmål. Hvornår skal man momsregistreres – og hvordan foregår momsregistrering? Skal jeg registreres i det centrale virksomhedsregister?

Men det er faktisk ikke raketvidenskab at oprette en virksomhed. Dog skal du tage stilling til et par ting undervejs:

  1. Du skal som udgangspunkt have et CVR-nummer, som er din virksomheds identifikationsnummer. Omsætter du for under 50.000 kr. årligt er det dog valgfrit. CVR er det centrale virksomhedsregister, hvor man kan finde oplysninger om alle registrerede virksomheder i Danmark og Grønland.

  2. Du skal sætte kryds ved momsregistrering, hvis du forventer at omsætte for over 50.000 kr. om året. Du skal ikke vente med momsregistrering til grænsen passeres, hvis det på forhånd er klart, at du vil sælge for mere

  3. Du skal sætte kryds ved lønsumsafgift, hvis du sælger momsfrie ydelser, der lever op til Skattestyrelsens uddannelseskrav. Det kan være fysioterapeuter, hyrevognmænd og alternative behandlere. Og der kan være andre lønsumsafgiftsbelagte ydelser, som er fritaget moms – såsom behandling, forsikring etc.

  4. Når du har registreret din virksomhed, kan du bestille en NemID-medarbejdersignatur. Du kan og bør opsætte en digital postkasse, så du kan kommunikere med det offentlige. Vi oplever, at den manglende postkasse ofte er roden til problemer.

  5. Selskaber er forpligtet til at registrere de ejere, der ejer eller kontrollerer 25 % eller mere af kapitalen eller stemmerne i virksomheden. Du kan læse mere om reglerne for registrering af selskabers ejerforhold her.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at så snart din virksomhed er registreret, skal du opkræve og afregne moms og afgifter til Skattestyrelsen på skat.dk.


FREMTIDIG RÅDGIVNING OG ’MIT BDO’

Når du har registreret din virksomhed, vil du hurtigt opleve, at det vil strømme ind med anliggender, som du aldrig før har skullet tage stilling til.

Med den digitale platform og app ’Mit BDO’ kan du nemt og sikkert udveksle dokumenter med din rådgiver. Gennem platformen får du den tætte kontakt med din rådgiver, der er nødvendig for en god og sikker start som selvstændig. Kontakt os og hør mere om dine muligheder for rådgivning fra BDO og om ’Mit BDO’.

Jesper Lohmann Andersen

Senior Manager, Head of BSO Development

+45 4189 0263

Selskabers forpligtelser til at registrere sine ejere er udvidet til også at omfatte de reelle ejere, der defineres som fysiske personer, der ejer eller kontrollerer 25 % eller mere af kapitalen eller stemmerne.

KONTAKT OS

Har du brug for hjælp til at registrere din virksomhed korrekt?