Skip to the content
Menu

Ekspansion af din forretning

Vil du ekspandere din forretning? Når din virksomhed skal vækste, kan du ekspandere til nye markeder eller nye lande. Vi har samlet et overblik over, hvilke overvejelser du bør gøre dig i forbindelse med en ekspansion.

Når du ønsker at ekspandere din forretning, anbefaler vi, at du har styr på din forretning og dine kerneprodukter- og services. Du skal kende til de interne og eksterne faktorer, som påvirker din forretning fx kunderne, markedet, medarbejdere mv. Det er vores erfaring, at det er en vigtig forudsætning for at lykkedes med at ekspandere din forretning.

Nedenfor har vi samlet nogle gode råd til, hvad der fx er vigtigt, inden du ekspanderer din virksomhed.

Virksomhedens kundeportefølje

Vil du ekspandere din forretning, er det væsentligt at overveje, om produkterne passer til kunderne i markedet, og hvor stor en kundeskare din virksomhed har i forhold til potentialet i markedet. En god indikation herpå er efterspørgslen af virksomhedens produkter. Efterspørgslen vidner om interessen for produkterne og dermed også om potentialet for virksomheden.

Hvis din virksomhed kun henvender sig til en lille kundeportefølje på det nuværende marked, bør du overveje, om din virksomhed er klar til at indtage et nyt marked. Det kan i dette tilfælde være mere fordelagtigt at udnytte potentialet i det nuværende marked og få lagt en strategi for, hvordan virksomheden når ud til flere kunder. Herefter kan din virksomhed gå ind på et nyt marked.

Kend dit marked

Inden du skalerer til et nyt marked, anbefaler vi altid, at du først og fremmest har styr på dit nuværende marked. Her er det relevant at vurdere, om virksomhedens markedsandel er tilfredsstillende, eller om der er et uudnyttet potentiale på det nuværende marked.

Hvis virksomhedens markedsandel er på et tilfredsstillende niveau, er det måske tid til, at din virksomhed skal udvide til nye lande. Her er det vigtigt at have for øje, om der gælder de samme krav, regler og procedure som i Danmark. Når den danske grænse krydses, kan det nemlig have betydning for de juridiske og skattemæssige forhold

En succesfuld ekspansion starter med en grundig markedsanalyse. Denne analyse skal skabe baggrund for og viden om, hvilket marked din virksomhed bør ekspandere til, samt hvor stort et potentiale der er i markedet.

Hos BDO har vi bl.a. et samarbejde på tværs af den dansk/tyske grænse. Så overvejer du at gøre forretning i Tyskland eller ekspandere din forretning til Danmark fra Tyskland, så kan vi hjælpe dig med det. Derudover har vi også kontorer i mere end 160 lande på globalt plan. Vi har derfor et stort internationalt netværk, som du kan drage fordel af med BDO ved din side. 

Har din virksomhed de rette kompetencer?

Skal du ekspandere din forretning, så er det vigtigt, at du har de rette medarbejdere, og at din virksomhed er velorganiseret. Det er med til at sikre, at medarbejderne varetager og driver din forretning på de eksisterende markeder.

Har du styr på dette, kan du rette blikket mod rekruttering af nye medarbejderne til at drive ekspansionen. Her er det selvfølgelig værd at overveje, om der er nogle af de nuværende medarbejdere, som har lysten og kompetencerne til at være med på rejsen. Det kan være en fordel, da det kan sikre virksomhedens kultur på tværs af markeder.

I rekrutteringen af nye medarbejdere anbefaler vi, at du rekrutterer til det stadie, som din virksomhed befinder sig på og ikke, hvor virksomheden er om nogle år. Det er nemlig vigtigt, at du får ansat medarbejdere med de rette kompetencer for at lykkedes med at udvide forretningen på bedste vis.

Det er vigtigt, når du rekrutterer medarbejdere, at du har for øje, hvad det er for et team medarbejderen skal indgå i, hvordan medarbejderen passer ind både kollegialt og organisatorisk, og hvad for en type medarbejderen er i forhold til de andre medarbejdere. Nogle virksomheder gør fx brug af personlighedstest for at vurdere dette.

For en startup er det vigtigt, at teamet består af forskellige kompetencer og personligheder, så der er en adspredelse i, hvad medarbejderne er gode til. Det er med til, at virksomheden kan løse og varetage en bredere vifte af opgaver og udfordringer. Derudover er det også vigtigt, at der i hvert medarbejderteam er nogle, der kan skabe en vision og få folk til at følge den.

Hvis du ekspanderer til udlandet, kan du også overveje, om du skal have en lokal ansat. En lokal kan bidrage med viden om landets kultur og kan hjælpe med at navigere i det nye marked. Det kan også være, at det kan kaste nogle relevante interessenter af sig.

Du er altid velkommen til at tage kontakt til os, hvis du gerne vil have rådgivning eller vores vurdering af din virksomhed.

KONTAKT OS

Har du brug for hjælp til at ekspandere din forretning?